På begäran!

Någon efterfrågade recept på maten jag lagade i torsdags, vilket är väldigt roligt! Vet dock inte om du ville ha recept på bägge eller bara på en av rätterna, så jag kör på med båda!

Update: Haha nu såg jag att du frågat efter första bilden, men låter båda stå kvar ändå!


Fiskgrytan

500g lax
400g torsk
1 purjolök (även den gröna delen)
3-4 morötter (inte den gröna delen) (skämt) (men använd inte den gröna delen om ni köper med den).
3-4 palsternackor
1 burk lätt creme fraich
Fiskfond
Röd currypasta
En skvätt citronsaft
Salt & peppar

Sätt på och koka upp en gryta med ca 1 liter vatten och släng i en grönsakbuljongtärning eller två (ekologisk, -bättre smak och innehåller inte några konstiga tillsatser). Tillsätt 1-2 tsk röd currypasta (kan såklart uteslutas om man inte gillar det...)
Skala/rengör rotfrukterna och löken. Skär i önskad storlek och släng i det kokande vattnet.
Skär fisken i kuber 2x2 cm typ, lägg i en skål, häll över en tsk citronsaft, salta och peppra.
När grönsakerna blivit genomkokta så häller man i en burk creme fraich. Låt koka upp igen och tillsätt sedan fisken. Fisken behöver inte kokas någon längre tid så man kan i princip bara ställa allt åt sidan så tillagas fisken ändå - i grytan då såklart. Smaka av med salt, peppar och fiskfond.
FÄRDIGT!

Jag hade lite räkor hemma så jag skalade dessa och garnerade, bröd till är också sjukt gott.



Chili con carne


500 g färs (soja, nöt, kyckling eller blandfärs)
Ett paket krossade tomater
2 Paprikor
Ett paket kidneybönor
1-3 klyftor vitlök
Paprikapulver
Chilipulver/cayennepeppar - något starkt.
Kalvfond
Salt och peppar


Dra på en kastrull bulgur/matvete/mathavre/matkorn eller ris om du så vill.
Stek upp färsen, salta och peppra. Häll i de krossade tomaterna, pressa i vitlöken, ha i kalvfond (ca en msk), chili efter smak och paprikapulvret (ca en msk). Koka upp och låt sedan småputtra i 5-10 min, smaka av med mer krydda om så behövs.
Skär paprikorna i önskad storlek, skölj av bönorna noggrant och tillsätt sedan bönor och paprika i grytan.
FÄRDIGT!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: