Snart är det jul..

Imorgon är det exakt en månad kvar till julafton!


Tänkte berätta lite kort (?) om julen hemma hos mig:

Den 23 december så kommer min syster och min bror med sina familjer hit. Vi käkar kalkon och öppnar de paket som är oss emellan. Umgås och myser.
Den 24 december så vaknar jag upp och har ett paket i sängen (haft det så länge jag kan minnas) de senaste åren så har det varit ett trepack med tofiffee. Går sedan upp och dricker varm choklad och käkar lussekatter med mamma och pappa. Efter det blir det till att fixa lite med det sista på julklapparna och göra sig iordning.
Runt 12 någon gång så kommer min gudmor och lämnar mig ett paket (och jag ger henne ett.) 
Vartannat år så åker vi till min Moster och käkar jullunch och vartannat år är vi hos oss. (I år så ska vi till min moster.) Jullunchen börjar vid 1 så då åker vi dit och käkar ihop med mina kusiner, min morfar och hans sambo. Sen öppnar vi paketen som är oss emellan, fikar lite och sedan är det hemfärd.
Kommer hem (och då är vi bara familjen resten av dagen), värmer glögg och lägger upp julgodis, sen är det dags för Kalle Anka. Någon stans under Tjuren Ferdniand så droppar pappa och mina bröder av (ännu en jultradiotion att räkna med..)
Efter Kalle Anka så händer det inte mycket.. Grejar det allra sista med paketen, spelar lite gitarr, zappar på tv'n -allt för att tiden ska gå! Ibland blir det något sällskapsspel...
Efter all denna "dötid" så är det dags för julmiddag och risgrynsgröt till efterrätt, (för den som orkar.) Detta brukar äga rum runt kl 7. När alla är mätta och glada så är det dags för julklapparna i familjen. För att dra ut på detta så länge som möjligt så brukar vi öppna ett paket i taget (alltså en person får ett paket och alla sitter och tittar på när personen öppnar det.) Efter ett tag så tröttnar någon och vi börjar öppna två paket samtidigt. När detta är slut så blir det någon av filmerna som går på tvn, (brukar alltid vara olika filmer så här finns det ingen tradition..) Efter det brukar det bli sängdags och jag går och lägger mig.
Vaknar upp dagen efter och får smått ångest över att det är 264 dagar kvar till nästa julafton.


Jag älskar julen, jag älskar julen lika mycket som jag gjorde när jag var 10 år!
Jag älskar att få julklappar, och om möjligt (hur klichéeigt det än må låta) ännu mer att ge bort julklappar.
Jag älskar julmat, den kallrökta laxen, julskinkan, Janssons frestlesen, julmaten, risgrynsgröten osv.
Jag älskar dötiden som uppstår när man väntar på nästa "moment" under julafton.



Bild


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: