Kroppsfett

Något jag skulle vilja göra är att mäta min kroppssammansättning, och då framförallt mitt kroppsfett. Har prövat på vågar som visat diverse siffror men det var ett par år sedan, vet inte heller hur tillförlitliga de är?
Har googlat men hittar inget specifikt ställe här i Göteborg som mäter kroppsammansättning, men jag antar att de gör det lite här och var. Skulle vilja prova en sån där bodpod men får aldrig tummen ur!

Kom dock över en formel på internet där man grovt kan räkna ut sitt kroppsfett. Så jag provade och fick fram 24.47 vilket jag (om det är något nära sanningen) är rätt nöjd med. Här kan du räkna ut ditt BMI.
Man vet ju aldrig, men just det här med BMI och dylikt är ju en väldig generalisering och ser inte alls till hur man är byggd så man ska ta det här med en nypa salt.. Men lite roligt var det allt!

Formel för kvinnor:
kroppsfett % = (1.2 * BMI) + (0.23 * Ålder) – 5.4

Formel för män:
kroppsfett %= (1.2 * BMI) + (0.23 * Ålder) – 16.2

Ungefärliga gränser

För kvinnor gäller följande intervall:

  • 14-16 % mycket mager
  • 16-22 % mager
  • 22-34 % normalt
  • 34 %- ganska fet, eller mer än ganska fet

För män gäller följande intervall:

  • 2-4 % mycket mager
  • 4-8 % mager
  • 12-16 % normalt
  • 24 %- ganska fet, eller mer än ganska fet

Gillar meningen: "...eller mer än ganska fet"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: