Recept

Kommentar från: Ida

Räkgrytan ser ju asgod ut, recept??

 

Ida efterfrågar receptet på räkgrytan jag gjorde igår. Det är min mammas recept, så vitt jag vet i alla fall.. Den är supergod och superlätt att göra! Vill ni ha något annat recept så är det bara att ni frågar på så fixar jag det!

 

Räkgryta

 

En grön paprika

Krossade tomater, (burk, tetra eller vad du vill) runt 400g tror jag de brukar ligga på.

2.5-3 dl grädde (tar det jag har)

Räkor, till 4 portioner blir 300g skalade perfekt! Har man med skal så behöver man minst 500g. Dumt och snåla liksom.



Marinera räkorna i lite olja, salt, peppar (vit eller svart), curry, paprikapulver (inte den starka varianten) och vitlök. Här är det ögonmått som gäller, så smaka dig fram. Jag tycker om mycket av varje men överdriver inte curryn då den lätt tar över...
Skär upp paprikan i bitar.
Koka sedan upp tomaterna, släng i paprikan och låt koka en minut eller två, häll sedan på grädden och red såsen till önskad konsistens, häll sedan i räkorna och krydda extra med samtliga kryddor vid behov!

Servera grytan med ris, bulgur, matvete eller quinoa!



Kommentar från: Ida

Åhh tack för receptet, ska provas inom en snar framtid :)

Har tenta i vinkursen nästa vecka sen är det slut, då blir det mikrobiologi med Barbara :S

2011-02-12 @ 11:13:49
http://idajessica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: