Blod

Var inne på klaratappen i förra veckan.. alltid velat bli blodgivare och nu var det dags.. gick dit på intervju och tog prover.. inte vem som helst som får ge blod, vilket är förståeligt... men en intervju? Jaja hur som helst så fick jag samma info om blodgivning 3 ggr... (vad man får/inte får göra som blodgivare etc..) Men det är bara bra att de är så måna om sånt så det inte blir nått strul.. vill ju att de ska vara nogranna då det kanske kommer en dag då jag behöver blod.

EFter "intervjun" som i princip gick ut på att jag fyllde i ett formulär så var det dags för blodprov. Jag fick lägga mig i en blodgivar säng/stol så börjar en sköterska tvätta min arm och säger att det gör inte så ont som man tror.. att det knappt känns. Så sticker hon i nålen (en sådan nål som de sedan kommer att använda vid blodgivningen.) Det gjorde ondare än jag föreställt mig :D fast det vart ju över på 2 sek.. så egentligen var det ju ingenting. Det som gjorde mest ont var tiden då nålen satt i och tiden efter, min arm vart helt stel.. antagligen ovan denna "behandling" så jag kunde knappt röra den då det kändes som om att armvecket skulle spricka.. det lixom tog emot och sved när jag försökte böja armen. Sedan sa sköterskan till mig att jag helst inte ska styrketräna dagen efter då det ev kan spruta ut blod ur hålet :D galet det där...
Nu väntar jag  bara på svar om jag får bli blodgivare eller inte... 5 veckor skulle det ta för dem.

Hmm skriver detta för att jag vill uppmana folk till att bli blodgivare... visst, på mig gjorde det lite ont men jag är ganska klen... :) så smärtan är inget att oroa sig över. Har man inget att oroa sig över och om man kan ge blod så tycker jag att man borde göra det. Absolut ingen tvång eller något... men det är så lite man gör egentligen.. man ger blod bara några gånger per år.. 2-4 om jag inte minns helt fel (så länge satt den infon ;P)

Det är brist på blod. Brist på blod måste väl innebära att det inte finns tillräckligt? och finns det inte tillräckligt så kan det betyda att någon inte får det blod den behöver för att överleva... vem vet, det kanske blir du eller jag?

Nej nu ska jag lägga av med denna klichefyllda skräckpropaganda... besök http://www.geblod.nu ist. ;)


Ses på Claratappen!

Kommentar från: Anna

Jag vet inte riktigt. Det blev lite fel. Så tokigt.. Jag har inga planer i helgen ska bara ta det lungt och gråta över att lovet är slut! ;) Dudå?

2006-11-01 @ 19:26:53
http://annimoll.blogg.se
Kommentar från: Anna

Btw, bra att du vill ge blod. Nån dag ska jag också ta tag i det!

2006-11-01 @ 19:27:22
http://annimoll.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: